لاوروف: آمريكا به مخالفين اسد اصلحه مي دهد
حامیان جبهه پایداری بندرامام خمینی (ره)
اخبار و مقالاتی پیرامون جبهه پایداری و آخر الزمان
درباره وبلاگ



آخرین مطالب
نويسندگان
وزیر امورخارجه روسیه تاکید کرد: با مسئولیت کامل اعلام می کنم که حمایت یکجانبه از طرح کوفی عنان در سوریه یک تلاش تحریک آمیز است.

به گزارش مشرق به نقل از مهر، سرگی لاوروف وزیر امورخارجه روسیه در نشست خبری بعدازظهر امروز با صالحی وزیرامورخارجه کشورمان که در وزارت امورخارجه برگزار شد گفت: در پی ملاقات های روسای جمهوری روسیه و ایران در شانگهای امروز با وزیرامورخارجه ایران دیداری داشتیم که موضوعات دوجانبه مورد بررسی قرار گرفت.

وی با تاکید بر روابط تجاری و مبادلات بین دو کشور تصریح کرد: حجم مبادلات تجاری ایران و روسیه به 30 میلیارد دلار افزایش یافته است و امیدواریم که سومین نشست کمیسیون مشترک ایران و روسیه نیز به زودی برگزار شده و به همکاری های دو کشور در زمینه سرمایه گذاری و اقتصادی کمک کند.

لاوروف با اشاره به برگزاری اجلاس بین المللی مسئولین امنیتی کشورهای خارجی در سنپترزبورگ خاطرنشان کرد: در این اجلاس جلیلی نیز حضور داشت و توافقاتی که درباره دریای خزر در سال 2010 شده بود مورد پیگیری قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: توجه ویِژه ای به موضوع سوریه داشتیم و در مورد سوریه تبادل نظرهایی نیز انجام دادیم.

وزیر امورخارجه روسیه تصریح کرد: علاقه مند هستیم که با ایران در موضوعات دیگر منطقه ای  از جمله فلسطین تبادل نظر داشته باشیم.

وی افزود: در این دیدار پیرامون نشست آتی ایران و 1+5 نیز در مسکو گفتگو کردیم ودر این باره اعتقاد داریم که طرف ایرانی علاقه مند به یافتن راه حل هایی که منجر به پیشرفت در حل و فصل برنامه هسته ای ایران شود است.

لاوروف همچنین درباره قطعنامه های سازمان ملل بر علیه ایران و موضع روسیه گفت: موضع ما نسبت به تحریم های یکجانبه مشخص است و مخالف هرگونه تحریم های یکجانبه بر علیه هر کشوری هستیم.

وزیر امورخارجه روسیه ادامه داد: اگر جامعه بین الملل موضع واحدی دارد و قرار است بر اساس چارچوب شورای امنیت عمل کند باید بداند که تحریم های یکجانبه تاثیری نخواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه عدم اجرای قطعنامه ها از نظر ما درست نیست افزود: اگر تصمیم گرفتیم به صورت دسته جمعی اقدام کنیم نباید جداگانه اقداماتی صورت دهیم. اگر قرار است در چارچوب قطعنامه رفتار کنیم باید در همین اندازه باشد.

وزیر امورخارجه روسیه خاطرنشان کرد: ملاقات امروز ما برای آمادگی در زمینه مذاکرات مسکو کمک خواهد کرد.

لاوروف در پاسخ به سئوال دیگری درباره صحبت های کلینتون که روسیه را متهم به تحویل بالگردها به سوریه کرده بود گفت: نماینده پنتاگون و وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که هیچ گونه اطلاعی در این زمینه ندارد.

وی افزود: همه قراردادهای ما با سوریه در زمینه فنی و نظامی در حوزه پدافند هوایی و به هیچ وجه حقوق بین الملل را نقض نمی کنیم.

وزیر امورخارجه روسیه تاکید کرد: برخلاف ایالات متحده آمریکا که به مخالفین دولت سوریه اسلحه تحویل می دهد و می توان از آنها در مبارزه با دولت سوریه یاد کرد چنین اقدامی از سوی ما صورت نمی گیرد.

لاوروف در مورد حمایت مسکو از بشار اسد نیز خاطرنشان کرد:  بارها اعلام کردیم که ما در هر گونه اختلاف و مناقشه نگران هستیم و از سرنوشت مردم و دولت سوریه حمایت می کنیم ونمی خواهیم کشور سوریه از هم بپاشد. کشوری که از لحاظ مذهبی و قومی ساختار پیچیده ای دارد و ما نمی خواهیم منطقه از این جهت صدمه ببیند.

وزیر امورخارجه روسیه همچنین تاکید کرد: بعضی ها سناریویی اجرا می کنند که مدل لیبی در سوریه اجرا کنند این درحالی است که ما هنوز تبعات اتفاقات لیبی را می بینیم و اتباع روسی در کشور لیبی از این ماجرا رنج می برند.

وی با اشاره به اینکه یکی از اتباع روسی در لیبی بازداشت شده است خاطرنشان کرد: با وجود قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد ، این مصونیت برای اتباع روسی وجود نداشته و شورای امنیت باید در این باره واکنش نشان بدهند.

لاوروف ادامه داد: ما از هیچ رژیمی حمایت نمی کنیم بلکه از مردم سوریه و کشور سوریه که یکی از محورهای ثبات در منطقه است حمایت می کنیم.

وزیر امورخارجه روسیه همچنین درباره برگزاری کنفرانس پیشنهادی روسیه گفت: آمادگی داریم این کنفرانس را در هر شهر دیگری که برای شرکت کنندگان مناسب است برگزار شود.

وی با اشاره به اینکه مواضع ما در این مورد با ایران مشترک است خاطرنشان کرد: ما خواهان حمایت همه بازیگران ، طرفها و نیروهای سوریه از اجرای طرح کوفی عنان هستیم.

لاوروف تصریح کرد: اکنون شاهدیم تلاشها برای بر هم زدن طرح کوفی عنان به عمل می آید. حمله به مدارس و ساختمان های اداری صورت گرفته که تاکیدی بر این موضوع است.

وزیر امورخارجه روسیه خاطرنشان کرد: هرگونه خشونت باید متوقف شود و اگر جامعه بین الملل می خواهد طرح کوفی عنان را به صورت یکطرفه اجرا کند با مسئولیت کامل اعلام می کنم که این تلاش تحریک آمیز است.

وی تاکید کرد: هر دو طرف مناقشه باید توقف کنند. ایده ما این است که در مرحله اول همه بازیگران بین المللی و درگیر در سوریه در کنفرانس شرکت کنند و در نظر داریم که از 15 کشور برای حضور در این کنفرانس دعوت کنیم.

وی گفت: همه باید اعلام کنند که از طرح کوفی عنان حمایت کرده و از همه اهرمهای خود در این راه استفاده می کنند و به نیروهای داخل سوریه فشار می آورند تا پشت میز مذاکره با هم بنشینند.

لاوروف اظهار داشت: بعضی ها اعلام می کنند که از طرح کوفی عنان حمایت می کنیم اما در عین حال می گویند که این طرح با شکست مواجه است. باید حرف با عمل مطابقت داشته باشد و ما نیز به همین دلیل کنفرانس بین المللی برگزار می کنیم که از همه بخواهیم این امر را تایید کنند.

وی تاکید کرد: در این زمینه موضع روسیه و ایران همسان است.

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





پيوندها